روز ۱۷نوامبر ۱۹۷۳ برابر با ۲۶آبان ۱۳۵۲ دانشجویان و شماری از کارگران یونانی علیه دیکتاتوری سرهنگها بپا خاستند و برای آزادی مملکت خویش از ستمگران به تظاهرات و درگیری پرداختند. در خلال آن قیام و سرکوب خونین، ۳۷تن جان باختند.
حکومت سرهنگها در یونان در پی کودتای ۲۴آوریل ۱۹۶۷ بر ضددولت انتخابی کارامانلیس روی کار آمد. ریاست این دولت با سرهنگ «جورج پاپادوپولوس»  بود که به‌دنبال قیام دانشجویان در سال ۷۳ و نفرت بین‌المللی از آن حکومت، توسط کودتای دیگری سرنگون گردید و راه برای آزادی یونان باز شد.
پاپادوپولوس که به‌عنوان رئیس «کودتای سرهنگ‌ها» معروف شد، چهره منفوری بود که دوران سیاهی را در سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۴ بر سراسر یونان حاکم کرد. سرهنگ‌ها برای نادیده‌گرفتن حقوق بشر، قتل، زندانی و شکنجه صدها شهروند بارها از سوی مراکز اروپایی مورد انتقاد قرار گرفتند. در مدت حکومت پاپادوپولوس هزاران نفر بازداشت و به جزایر «ندامتگاه» اعزام شدند. یکی از قربانیان دیکتاتوری یونان، نیکوس بلویانیس مبارز یونانی بود که به یکی از قهرمانان بزرگ مقاومت یونان در برابر آلمانی‌ها تبدیل شد. جورج پاپادوپولوس یکی از سه عضو دادگاه نظامی بلویانیس بود. دادگاه حکم نهایی را صادر کرد و او به اعدام محکوم شد.
 
لطفا به اشتراک بگذارید:     
🙏لطفا به اشتراک بگذارید