مردم اکثر شهرهای بلوچستان به فراخوان پاسخ دادند
روز جمعه ۲ تیرماه ۱۴۰۲ مردم شهرهای مختلف بلوچستان در پاسخ به فراخوان یکی از علمای خود به خیابان آمدند و بار دیگر حکومت درحال سقوط خامنه ای را به چالش کشیدند.
خبرهای رسیده حاکی است که تظاهرات امروز در شهرهای مختلف بلوچستان از زاهدان تا چابهار، خاش، ایرانشهر، راسک و دیگر شهرها با شعار مرگ بر خامنه ای برگزار شد.در برخی از شهرها جوانان انقلابی با پرتاب سنگ به مقابله با پاسداران تا دندان مسلح رفتند.
مردم نمازگزار راسک با در دست داشتن پلاکاردهای اعتراضی خواستار مجازات عاملان و آمران کشتار مردم در جمعه های خونین زاهدان و خاش شده اند.
به گزارش حال وش، روز جمعه ۲ تیرماه ۱۴۰۲، بدنبال فراخوان های مردمی شهروندان ایرانشهری پس از اقامه نماز جمعه با حضور در خیابانها شعارهای اعتراضی سردادند.
روز جمعه ۲ تیرماه ۱۴۰۲، ویدئوی ارسالی یک شهروند نشان می دهد نیروهای نظامی بصورت گسترده در چابهار و بلوار خمینی حضور داشتند.
همچنین نیروهای امنیتی معابر مختلف شهر را مسدود کرده اند و اقدام به تفتیش شهروندان می کنند.
بلوچستان مشعل فروزان آزادی
بر اساس گزارش حال وش، تلاش مزدوران امنیتی برای بازداشت مولوی فتحی محمد نقشبندی، امام جمعه شهرستان راسک و پدر مولوی عبدالغفار نقشبندی ناکام مانده است.
به گفته یک منبع مطلع؛ ماموران امنیتی به همراه نیروهای سرکوبگر به حوزه علمیه راسک یورش برده‌اند و درب دفتر مولوی فتحی محمد نقشبندی را شکسته و برای بازداشت امام جمعه راسک تلاش کرده‌اند. اما در بازداشت او ناموفق بودند.
در ادامه اعتراضات جمعه بلوچستان، منابع آگاه می‌گویند: در پی تلاش برای بازداشت مولوی فتحی محمد نقشبندی حداقل سه فرد از جمله یکی از کارکنان و طلبه‌های این حوزه بازداشت شده‌اند.
مولوی عبدالغفار نقشبندی با انتشار تویتی خبر داده بود: نیروهای سركوبگر رژیم با یورش به مسجد جامع و حوزه علمیه راسک در تلاش برای بازداشت پدرم مولانا فتحی محمد نقشبندی هستند.
وی از مردم شهرستان سرباز و راسک خواسته بود با مسدود کردن مسیرها مانع از این کار شوند
مردم و آزادیخواهان بلوچ در شهر ایرانشهر پس از ادای نماز جمعه به خیابان ها آمدند.
مردم ایرانشهر شعار می دادند «بلوچ یا میمیرد یا حق خود را میگیرد».
رصد بلوچستان خبر داد که نیروهای حکومتی در ترس آزادیخواهان بلوچ ده ها خودرو و نیروی نظامی را به شهر دزاپ اعزام کرده است.
مردم ایرانشهر با شعار «تجاوز جنایت، مرگ به این ولایت»، «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه ای» تظاهرات شان را گسترش دادند.
شهرهای مختلف بلوچستان صحنه قیام مردم
مردم زاهدان در مصلای مکی بر روی یک پلاکارد نوشتند: «بلوچ و فارس دو بال پرنده ای هستند که تنها با اتحاد به پرواز خواهند آمد؛ برای پیروزی کافیست متحد باشیم».
جوانان راسك با سنگ در برابر تفنگ پاسداران مقاومت کردند و شعار مرگ بر خامنه ای سردادند.
در همین حال مولانا عبدالغفار نقشبندی در توییتی نوشت:
السیف آخر الحیل
آخرین راه چاره شمشیر و مقاومت هست.
اگر رژیم فاسد خامنه ای دست از جنایت و گلوله باران مردم بی دفاع بر ندارد مجبور به دفاع مشروع میشویم.
خبرهای تکمیلی حاکی است که مردم پیشین و جکیگورنیز به خیابان آمدند و خواهان سرنگونی خامنه ای شدند.
گزارشات حاكی از به خشونت كشیدن اعتراضات در خاش توسط رژیم فاسد ولایی می باشد.
فریاد «مرگ بر خامنه ای» در زاهدان طنین انداز است.
آزادیخواهان بلوچ با فریاد «مرگ بر خامنه ای» خیابانها را درنوردیدند و از رسانه ها خواستند که تنها امید پخش کنند.
پلاکارد آزادیخواهان بلوچ: «ملتهای غیر فارس مستحق تحصیل به زبان مادری، داشتن احزاب سیاسی مستقل و تعیین سرنوشت برای آینده خود می باشند» نه شیخ نه شاه!
در شرایطی که جوانان بلوچ در شهرهای مختلفی از بلوچستان در حال برنامه ریزی برای خروج به خیابان بودند، رژیم برای کنترل اعتراضات اقدام به بستن اینترنت کرد
به این ترتیب مردم زاهدان در سی و هشتمین هفته از اعتراضات خود پس از جمعه خونین باز هم مانند جمعه های گذشته با وجود جو سنگین امنیتی و قطعی اینترنت با سردادن شعارهای اعتراضی به خیابانها آمدند.
نیروهای امنیتی و نظامی با ده هاخودرو شخصی که اکثرا سمند سفید رنگ بودند اقدام به بازداشت بسیاری از شهروندان در خیابانهای مدنی، توحید، خیام و مدرس در محدوده مسجد مکی و مصلی کردند.
🙏لطفا به اشتراک بگذارید