خط فقر ۲۱ میلیونی برای کارگران و افزایش حقوق نمایندگان مجلس توسط خودشان!
از عجایب و نوادر دیگر در حکومت ولایت فقیه؛ روز جهانی کارگر، به نام کارگر و به کام اعضای مجلس حکومت؛ حقوق نمایندگان مجلس خامنه‌ای ۲۰ درصد افزایش یافت در حالی که خط فقر، بنا بر اعلام رسانه‌های حکومت ایران به ۲۱ میلیون رسیده است و پایه حقوق کارگر ۵ میلیون تومان است!
جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس خامنه‌ای در روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ اعلام کرد که موضوع افزایش حقوق نمایندگان مجلس، روز دوشنبه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر اساس مصوبه این کمیسیون مقرر شد حقوق آنان در سال جاری به میزان ۲۰ درصد افزایش یابد!
خط فقر ۲۱ میلیون تومانی در سال ۱۴۰۲
در همین حال یک فعال کارگری و عضو سابق شورای عالی کار حکومت ایران اعلام کرد در حالی که حداقل سبد معیشتی در ابتدای سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۸ میلیون تومان بوده، در پایان دهه‌ی اول اردیبهشت، به ۲۱ میلیون تومان رسیده است!
فرامرز توفیقی در گفتگو با خبرگزاری حکومتی ایلنا افزود تنها در ۴۰ روز اول سال جاری، خط فقر ۳ میلیون تومان افزایش داشته است و اقلامی مانند گوشت، دیگر به طور کامل از سبد معیشت خانوارها حذف شده است!
توفیقی در اظهارات خود افزود دولت رئیسی، رسما با افزایش قانونی دستمزد مخالفت کرد و در حال حاضر قصد آن را دارد که با عدم تن دادن به افزایش حقوق کارگران، کمبود بودجه خود را جبران کند.
بنا بر گفته‌ی وی، دولت رئیسی در حال حاضر نیز اعلام کرده است که «اصلاح دستمزد‌ها» در دستور کار نیست و قیمت‌ها تنها در ماه فروردین بیش از ۴۰ الی ۵۰ درصد افزایش یافته است.
توفیقی مجلس خامنه‌ای را نیز به همدستی با دولت رئیسی متهم کرد و افزود آنها نیز در مقابل «مرگ ماده ۴۱ قانون کار» سکوت کردند و این روزها به جای حل مشکلات حقوق بگیران و مستمری بگیران، به «حواله خودروهای شاسی بلند مشغولند»!
اشاره توفیقی به افشاگری علیرضا بیگی یک عضو مجلس حکومت است که در جریان استیضاح فاطمی امین، وزیر صمت دولت رئیسی، این وزارت‌خانه برای از حد نصاب انداختن تعداد نمایندگان برای استیضاح وزیر صمت، ۷۰ «خودرو شاسی بلند» به اعضای مجلس رشوه پرداخت کرده است!
اعتراضات در مورد پایین بودن حقوق کارگران و رشد بی‌سابقه‌ی تورم و گرانی در حالی ادامه دارد که اخیرا صولت مرتضوی، وزیر کار دولت ابراهیم رئیسی در اظهاراتی وقیحانه در مصاحبه‌یی با صدا و سیمای حکومت ایران مدعی شده است که «کارگران با همین سطح حقوق و درآمد می‌توانند زندگی خوبی داشته باشد به شرط آن که خود و خانواده‌شان «قناعت» پیشه کنند!
وضعیت نابسامان حقوق کارگران و مستمری بگیران در سال جدید و خط فقر ۲۱ میلیون تومانی  باعث شد تا در روز جهانی کارگر، بسیاری از اقشار مختلف کارگران ایران، با برگزاری تجمعات اعتراضی، خواهان استیضاح وزیر کار دولت رئیسی شوند.
شایان ذکر است در حالی که فرامرز توفیقی خط فقر را در روزهای اخیر ۲۱ میلیون تومان اعلام کرده است؛ اما روزنامه شرق در روز ۲۶ فروردین ۱۴۰۲، در مطلبی به قلم عبدالصمد حسینی خط فقر را با «حساب و کتاب کیفری» ۲۹ میلیون تومان اعلام کرد.
در زمینه گسترش خط فقر در حاکمیت ولایت فقیه، هادی حق‌شناس یکی از اعضای سابق مجلس حکومت در روز ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ به رسانه‌های حکومتی گفته است از بین جامعه‌ی ۲.۵ میلیون نفری کارمندان و ۱۵ میلیون نفری کارگران، تنها ۱۰ درصد آنان، یعنی تنها ۱ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر بالای خط فقر قرار دارند و مابقی آنها زیر خط فقر قرار دارند.
خط فقر ۳۲ میلیون تومانی در تهران برای خانوار ۲ نفره!
همچنین وحید محمودی، یک اقتصاددان و استاد دانشگاه در حکومت ایران، ضمن اشاره به مطالعات خود، در آذر ۱۴۰۱ اعلام کرده بود که خط فقر مطلق برای یک خانوار دو نفره ساکن شهر تهران، ۳۲ میلیون تومان و برای خانوار روستایی در این استان نیز ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می‌باشد.
همچنین قابل توجه است در حالی حداقل حقوق کارگران برای سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شد که به ۲ موضوع اساسی متداخل در تعیین این میزان حقوق، یعنی نرخ تورم و سبد معیشت خانوار هیچ توجهی نشد.
به عبارت دیگر ارگان‌های ضد کارگری در حکومت ولایت فقیه، در تعیین حداقل دستمزد کارگران به قوانین کار مندرج در قوانین حکومت ولایت فقیه نیز گردن ننهاده و در یک زد و بند، حداقل حقوق کارگران را مشخص کردند.
افزون بر این افزایش تورم انکارناپذیر با شروع سال ۱۴۰۲ نیز، مزید بر علت فقیر شدن خانوارهای کارگری شده و می‌شود.
در این رابطه حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری حکومت ایران اخیرا اعلام کرده است که با توجه به تورم رسمی بالای ۴۰ درصدی، افزایش ۲۷ درصدی حقوق کارگران در سال جاری، بدین معناست که هشت میلیون تومان برای یک کارگر در یک ماه، بسیار ناچیز بوده و این موضوع می‌تواند جامعه‌ی کارگری را تا مرز بیش از ۵۰ درصد فقیرتر کند.
صادقی سیاست‌های دولت رئیسی در مورد کارگران را «کارگر کش و فقیر پرور» عنوان کرد و افزود «سال جاری سالی سخت خواهد بود و سالی خواهد بود که صدای فریاد گرسنگان علیه نظام سرمایه‌داری بلند خواهد شد و باید در این سال منتظر بحران اجتماعی بود».    
🙏لطفا به اشتراک بگذارید