سایت آخار نیوز آذربایجان در سالگرد شهادت حنیف نژاد و یارانش مقاله‌ای را به زبان آذری منتشر کرده است. در این مقاله می‌خوانیم؛
امروز سالگرد شهادت یکی از رهبران تبریزی مجاهدین خلق است. ۲۵می سالگرد شهادت حنیف ‌نژاد یکی از رهبران مجاهدین خلق است.
حنیف نژاد در سال ۱۹۳۹میلادی در شهر تبریز متولد شده است. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در دبستان همام و دبیرستان‌های منصور و فردوسی این شهر، و در سال ۱۹۶۳ تحصیلات خود را رشته مهندسی کشاورزی به اتمام رساند.
حنیف نژاد از دوران دانشجویی فعالیت سیاسی را شروع کرده بود. در سال ۱۳۴۱ و پس از حمله کماندوهای شاه به دانشگاه دستگیر شد و به زندان افتاد. وی در داخل زندان نیز از فعالیت باز نایستاد. در زندان همراه با زندانیانی همچون  سعید محسن و علی اصغر بدیع زادگان در پنجم دی ماه سال۱۹۶۵ سازمان مجاهدین خلق را بنیان نهاد.
اعضای این سازمان، با نگرش سیاسی متشکل ازتفکرات اسلامی و بهره‌گیری از مارکسیسم  مناسب با وضعیت انقلابی مردم درآن دوران، برای سرنگونی رژیم شاهنشاهی به مبارزه مسلحانه معتقد بودند.
مبارزه حنیف نژاد با رژیم شاه
در نتیجه فعالیتهای محمد حنیف نژاد وهم‌سنگرانش رژیم پهلوی متحمل ضربات سنگینی شد. و این  در افزایش روحیه انقلابی در ایران نقش مهمی ایفا کرد.
درسال ۱۹۷۱به دلیل خیانتی انجام شده، عده‌ای ازاعضای کمیته مرکزی سازمان مجاهدین خلق  دستگیر و زندانی شدند و در چهارم  اکتبر همان سال محمد حنیف ‌نژاد از طرف ماموران  سازمان امنیت (ساواک) بازاشت شد.
«در دادگاه به حنیف‌ نژاد  گفته بودند اگر به یکی از این سه شرط عمل کنی اعدام نخواهی شد: بگویی که ما مخالف مبارزه مسلحانه هستیم، یا بگویی که اسلام ضد مارکسیسم است و شرط سوم هم این‌که بگویی که ما را عراق فرستاده است.» محمد حنیف ‌نژاد هیچ‌کدام از شروط را قبول نکرد و در۲۵می سال ۱۹۷۲در ۳۳سالگی اعدام شد.
گفتنی است که، اساس و پایه سازمانی را که وی بنیان گذاشته بود با اینکه درپیروزی انقلاب ۱۹۷۹نقش مهمی بازی کرده بود، ولی بعد از تصاحب انقلاب از طرف آخوندها، این رژیم سرکوب بی امان سازمان مجاهدین خلق را شروع کرد.
این سازمان به علت فشار و تعقیب‌های رژیم حاکم  مجبورشد مقر سازمان را به خارج ازکشور منتقل کند و  هنوز هم درحال مبارزه با رژیم آخوندی تهران می‌باشد.
 
در حال حاضر مقر اصلی سازمان مجاهدین خلق درشهر مانز منطقه دورس کشور آلبانی است.
درطول 44 سال حاکمیت آخوندها در ایران بخاطر نگرش سیاسی و تشکیلاتی، بیشترین تعداد اعدامی مربوط به سازمان مجاهدین خلق  می باشد. به خصوص در سال ۱۹۸۸ هزاران نفر از اعضای این سازمان بطور دسته جمعی اعدام و درقبرستان‌های عمومی دفن شدند.
در میان اعضای سازمان مجاهدین خلق، آذربایجانی‌ها تعداد قابل توجهی را تشکیل می‌دهند.
این سازمان به یکپارچگی کشور ایران معتقد است و در سال‌های اخیر بر رعایت و دفاع ازتمامی حقوق ملیت‌های تحت ستم در ایران تاکیدکرده است.
سازمان مجاهدین خلق اصلی‌ترین نیروی اپوزیسیون و سازمان یافته‌ترین سازمان سیاسی علیه حکومت ایران به شمار می رود.    
🙏لطفا به اشتراک بگذارید