مقاله‌ای از استراون استیونسون در مورد نقش زنان در قیام مردم ایران
سایت ایشوز اند اینسایت
۱۵مه ۲۰۲۳- ۱۴۰۲
به قلم استراون استیونسون
در حالی‌که قیام سراسری در ایران وارد هشتمین ماه خود می‌شود، آخوندهای سر درگم که دیگر ایده‌ای برای نحوه کنترل جمعیت خشمگین مردم ندارند، به اعمال سرکوب وحشیانه خود بازگشته‌اند.
حجاب نامناسب زنان به موضوع اصلی این قیام تبدیل شده است که با کشته شدن مهسا امینی آغاز شد… برای رژیم تئوکراتیک حاکم، سرکوب زنان و موقعیت آنها به عنوان شهروندان درجه دوم، برای بقای آنها امری بنیادین است.
زنان در صف مقدم قیام
دختران دانش‌آموزی که به تظاهرات پیوستند، منجر به توبیخ و سرزنش تند ولی فقیه سالخورده و متوهم یعنی خامنه‌ای شد که در نماز جمعه گفت که این دختران باید به خاطر رفتار حرمت شکنانه‌شان مجازات شوند. تندروها این را دعوتی آشکار برای اقدام تعبیر کرده‌اند و گزارش‌های مکرر از حملات شیمیایی سمی به مدارس ابتدایی و متوسطه در شهرها و شهرستان‌ها در سراسر ایران وجود داشته است. هزاران دختر به دلیل حالت تهوع و مشکلات شدید تنفسی در بیمارستان بستری شده‌اند و دو دختر جوان جان خود را از دست داده‌اند.
گشت ارشاد در تلاش برای دلجویی از تظاهرکنندگان، برای چند هفته تعطیل شد. ون های سبز و سفید بدنام آنها که مرتباً در خیابان‌ها گشت زنی می‌کردند از دیدگان ناپدید شده بودند. اما رئیس پلیس جدید احمدرضا رادان که در ژانویه پس از برکناری سلف وی توسط ولی فقیه علی خامنه‌ای، منصوب شد، این دستورات را لغو کرد و دستور سرکوب مجدد زنان ناقض قوانین حجاب را صادر کرد…
رژیم آخوندی خشم خود را متوجه دانشجویان شرکت کننده در قیام نیز کرده است. به دنبال دستگیری‌های گسترده در ماه‌های اولیه اعتراضات، آخوندها محرومیت دانشجویان از تحصیل را آغاز کرده‌اند و بسیاری از دانشجویان دختر و پسر را از کلاس‌های خود در دانشکده‌ها و دانشگاه‌های سراسر کشور تعلیق کرده‌اند.
در یکی از موارد، اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از محرومیت چهار دانشجوی دختر که اسمشان مشخص شد، به دستور شورای انضباطی دانشگاه دامغان به مدت یک ترم بود.
در موردی دیگر، دختر دانشجوی جوانی به نام نیلوفر میرزایی در هفته های ابتدایی اعتراضات سراسری نوامبر ۲۰۲۲بازداشت و در زندان بدنام اوین در تهران نگهداری شد. او در ماه فوریه طی یک عفو عمومی آزاد شد، اما بلافاصله توسط دانشگاه الزهرا به مدت دو ترم (۲.۵سال) تعلیق شد. صدها مورد مشابه در شبکه‌های اجتماعی گزارش شده است.
کانون‌های شورشی تضمین ادامه قیام
با وجود کشته شدن صدها معترض و دستگیری‌های گسترده، تظاهرات هماهنگ شده توسط کانونهای شورشی شجاع جنبش اصلی دموکراتیک، مجاهدین خلق، که در سراسر ایران گسترش یافته است، ادامه دارد.
اگرچه حمایت از مجاهدین خلق در قانون اساسی ایران حکم اعدام الزام آور دارد، هفته گذشته فعالان مجاهدین خلق در چهار نقطه جداگانه از تهران و سه شهر دیگر راهپیمایی کردند و آشکارا شعارهای «ما مجاهدین خلق هستیم» و «مرگ بر خامنه ای، مرگ بر رئیسی» سر دادند.
 
  آزادی ده‌ها هزار زندانی به عنوان بخشی از عفو عمومی برای ماه رمضان، شامل هیچ یک از ۳۶۰۰حامی مجاهدین خلق که در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برند و با مجازات احتمالی اعدام روبرو هستند، نمی‌شود.
در حالی‌که قیام سراسری ادامه دارد، در نارضایتی دیرینه مردم ایران نسبت به رژیم فاشیستی تئوکراتیک فعلی که چهار دهه است کشور، بخصوص زنان را وحشیانه سرکوب کرده و باعث فقر، مشقت و استبداد شده است، تردیدی وجود ندارد.
اعتراضات، ناامیدی و خشم عمیقی را که به مدت سالها به صورت غیر علنی موج می‌زد، آشکار کرده است. رژیم ایران معمولاً با خشونت، سرکوب و فشارهای اقتصادی که منجر به فروپاشی اقتصادی مردم  شده است، پاسخ داده است.
با وجود این چالش‌ها، مردم ایران خواستار تغییر هستند و بیش از هر زمانی مصمم به ادامه مبارزه برای استقرار یک جمهوری آزاد و سکولار در ایران هستند. اکنون زمان آن فرا رسیده است که غرب حمایت آشکار خود را از اعتراضات نشان دهد و بخواهد که رهبران جنایتکار رژیم مانند خامنه‌ای و رئیسی به دلیل جنایات علیه بشریت و نقض حقوق بشر مورد حسابرسی قرار گیرند.    
🙏لطفا به اشتراک بگذارید